بلبرینگ که در زبان فارسی به یاتاقان چرخان یا توپی معروف است یکی از پرکاربردترین یاتاقان ها در صنعت است که المان غلتشی آن کروی شکل بوده و استفاده از آن برای کاهش اصطکاک ناشی از دو قسمت و جلوگیری از سایش است. سطح خراش ها می چرخند با طراحی، توپ در حلقه یاتاقان فقط یک نقطه تماس دارد. این باعث افزایش سرعت با اصطکاک کم می شود. اما با مقدار کمی تماس، ظرفیت حمل بسیار بالا نخواهد بود. بنابراین، هر چه سطح تماس بزرگتر باشد، بار مجاز بیشتر است. برای آشنایی بیشتر با بلبرینگ با الکتنو همراه باشید.

هدف از استفاده از بلبرینگ چیست؟

هدف اصلی جلوگیری از تماس مستقیم فلز به فلز بین دو عنصر در حرکت نسبی است. این امر از اصطکاک، ایجاد گرما و در نهایت سایش قطعات جلوگیری می کند. همچنین مصرف انرژی را کاهش می دهد زیرا حرکت لغزشی با نورد کم اصطکاک جایگزین می شود.

آنها همچنین بار عنصر دوار را به محفظه منتقل می کنند. این بار می تواند شعاعی، محوری یا ترکیبی از هر دو باشد. یک بلبرینگ همچنین آزادی حرکت قطعات متحرک را در جهت از پیش تعیین شده محدود می کند.

انواع بلبرینگ صنعتی

امروزه هر ماشین صنعتی به بلبرینگ نیاز دارد، بنابراین انواع مختلفی از یاتاقان ها با عملکرد و ویژگی های متفاوت برای رفع نیاز صنعت تولید می شود. بلبرینگ ها به طور کلی به چهار دسته تقسیم می شوند: بلبرینگ های شیار عمیق، بلبرینگ های خود تراز، بلبرینگ های قابل اعتماد و بلبرینگ های تماس زاویه ای.

بلبرینگ شیار عمیق

این بلبرینگ دارای یک شیار گوی عمیق و یکپارچه است، بنابراین می تواند بارهای شعاعی و محوری را تحمل کند. علاوه بر این، به دلیل هندسه کامل، در سرعت های بالا استفاده می شود که آن را به رایج ترین بلبرینگ موجود در بازار تبدیل می کند. آنها اصطکاک غلتشی بسیار کمی دارند و برای نویز و لرزش کم بهینه شده اند و برای کاربردهای با سرعت بالا ایده آل هستند. نصب آنها نسبتا آسان است و به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند. باید مراقب بود که در حین نصب از گاز گرفتن رزوه ها جلوگیری شود زیرا باید به دوک ها فشار داده شوند.

محصولات این شرکت عبارتند از: یاتاقان های شعاعی تک ردیفه، یاتاقان های شعاعی دو ردیفه. همچنین در بلبرینگ های شیار عمیق تک ردیفه و یاتاقان های شعاعی فولاد ضد زنگ تولید می شود. 1688


بلبرینگ تماس زاویه ای

در این طرح یاتاقان، رینگ های بیرونی و داخلی نسبت به یکدیگر زاویه تشکیل می دهند، به همین دلیل برای حمل بارهای ترکیبی (شعاعی و محوری) به طور همزمان طراحی شده است. هر چه این زاویه تماس بزرگتر باشد، ظرفیت باربری ترکیبی یاتاقان بالاتر است. این بلبرینگ برای کاربردهایی که کنترل محوری محکم مورد نیاز است مناسب است. یاتاقان های تماس زاویه ای به طور گسترده ای در تجهیزات کشاورزی، وسایل نقلیه، گیربکس ها، پمپ ها و سایر کاربردهای با سرعت بالا استفاده می شود.

نصب و راه اندازی

این بلبرینگ دارای دو ردیف ساچمه است و شیار ساچمه خمیده است و در نتیجه خاصیت خود تراز ایجاد می کند. این بلبرینگ ظرفیت باربری کمی دارد اما به دلیل قابلیت خود تنظیمی در مواقع انحراف شفت و یا ناهماهنگی از آن استفاده می شود. به طور کلی طیف محصولات این بلبرینگ سه نوع بدون کاسه نمدی با کاسه نمدی و حلقه داخلی پهن می باشد. حلقه داخلی دارای شیارهای عمیق مشابه بلبرینگ های شیار عمیق است و به دنبال آن دو ردیف توپ و حلقه بیرونی قرار دارند. حلقه بیرونی شکل مقعر دارد و این به حلقه داخلی آزادی می‌دهد تا با توجه به ناهماهنگی تغییر کند.

براده های پایه گرد

این یک بلبرینگ است که فقط بارهای محوری را پشتیبانی می کند. البته قابلیت حمل بارهای بزرگ را نیز دارد. در تمام سرعت ها با دقت بالا استفاده می شود. یکی از ویژگی های آن این است که می توان آن را جدا کرد و قطعات را به طور مستقل نصب کرد. در دو نوع یک طرفه و دو طرفه تولید می شود. و انتخاب یک یا دو بستگی به بار اعمال شده به بلبرینگ دارد.

مزایای استفاده از بلبرینگ:

مقاومت در برابر سایش خوب

به روغن زیادی نیاز ندارد.

اصطکاک کمتر و اتلاف انرژی کمتری وجود دارد.

یک زندگی شاد

جایگزینی ساده

ابعاد کلی کوچک

ارزان است

می تواند بارهای سنگین را تحمل کند.

معایب بلبرینگ:

ممکن است در اثر استرس بشکند

گیتی سس

ناتوانی در نگه داشتن وزن سنگین

چه زمانی باید از پد استفاده شود؟

بنابراین اجازه دهید برخی از شرایط کاری که ممکن است به بلبرینگ نیاز داشته باشد را تعریف کنیم.

بلبرینگ ها با وزنه هایی طراحی شده اند که به آنها کمک می کند تا بارهای محوری را تحمل کنند.

در سرعت های بالاتر، نقطه تماس کوچکتر بلبرینگ نیز به معنای اصطکاک کمتر است. بنابراین مقاومت کمتری برای غلبه بر وجود دارد و از این رو می توان با چنین بلبرینگ هایی به سرعت بالا دست یافت.